Wiadomosci

POLICJANCI PRZYPOMINAJĄ ZASADY BEZPIECZEŃSTWA ROWERZYSTÓW

Data publikacji 13.02.2015

Policjanci z Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego KWP w Gdańku wychodząc naprzeciw problematyce związanej z zagrożeniami dotyczącymi niechronionych uczestników ruchu drogowego przypominają, że nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym zawiera wiele zmian szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i wygody rowerzystów. Warto poznać najważniejsze z nich, bo poniekąd dotyczyć one będą nie tylko użytkowników jednośladów, ale także kierowców samochodów oraz nawet pieszych.

Policjanci z Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego KWP w Gdańku wychodząc naprzeciw problematyce związanej z zagrożeniami dotyczącymi niechronionych uczestników ruchu drogowego przypominają, że nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym zawiera wiele zmian szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i wygody rowerzystów. Warto poznać najważniejsze z nich, bo poniekąd dotyczyć one będą nie tylko użytkowników jednośladów, ale także kierowców samochodów oraz nawet pieszych.

21 maja 2011 roku weszła w życie ustawa z dnia 1 kwietnia 2011 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2011 roku Nr 92, poz.530) nowelizująca ustawę z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity:Dz.Uz 2005 roku Nt 108, poz.908 z późn.zm.) w zakresie dotyczącym kierowania rowerem.

Przede wszystkim pojawił się nowy artykuł 27 ust. 1a, na mocy którego pojazd skręcający w drogę poprzeczną ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić. Jest to odpowiednik art. 16 ust. 2 Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym. Ten sam przepis obowiązuje we wszystkich krajach - stronach Konwencji. W związku z tym przepisem uchylony został art. 33 ust. 4 ustawy, zabraniający rowerzyście na przejeździe dla rowerów "wjazdu pod nadjeżdżający pojazd". W konsekwencji, pierwszeństwo na przejazdach dla rowerów reguluje wspomniany art. 27 ust. 1a, art. 25 ust. 1 ("zasada prawej ręki") oraz znaki i sygnały drogowe.

Ponadto nowe przepisy uregulowały następujące kwestie:

• Na skrzyżowaniu rowerzysta może jechać środkiem pasa ruchu jeśli można z niego opuścić skrzyżowanie w więcej niż jednym kierunku. Dzięki temu jest lepiej widoczny i niemożliwe jest wyprzedzanie go w celu zajechania drogi. Dotychczas rowery tak jak inne pojazdy, zobowiązane były do jazdy jak najbliżej prawej krawędzi jezdni,

• Rowerzysta nie ma już obowiązku zatrzymania się "w celu umożliwienia wyprzedzania". Wystarczy, że zjedzie możliwie na prawo.

• Dopuszczono przewóz dzieci w przyczepkach ciągniętych przez rower ( Przyczepki rowerowe dla dzieci przed zmianami były nielegalne, teraz można ich używać. Są znacznie stabilniejsze i bardziej bezpieczne od fotelików. )

• Rower może być wielośladowy - definiuje się go przez szerokość (do 0,9 m). W ten sposób zalegalizowano rowery specjalistyczne do przewozu dzieci. Pojazdy napędzane siłą mięśni i szersze niż 0,9 m to wózki rowerowe.

• Rower i wózek rowerowy może mieć wspomagający napęd elektryczny o mocy do 250W.

• Warunkowo dopuszczono jazdę rowerzystów obok siebie - jeśli nie utrudniają ruchu innym jego uczestnikom ani w żaden inny sposób nie zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego.

• Wyprzedzanie przez rowerzystę pojazdów jadących w korku Rowerzysta może wyprzedzać wolno jadące pojazdy także z ich prawej strony. Podczas skręcania w prawo kierowca samochodu, widząc rowerzystę jadącego przy prawej krawędzi jezdni, musi go przepuścić, zanim wykona manewr. Dotychczas rowerzysta poruszający się w korku wzdłuż aut jadących wolniej od niego, aby je zgodnie z prawem wyprzedzić, musiał zjechać na lewą stronę. Nowelizacja legalizuje dość powszechne wyprzedzanie wzdłuż prawego krawężnika.

• Rowerzysta ma (warunkowy!) obowiązek korzystania z drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów - jeśli prowadzą w kierunku w którym się porusza lub zamierza skręcić. Może zatrzymać się w śluzie dla rowerów, ale ma obowiązek opuścić ją jak tylko pojawią się warunki do kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku.

• Rozszerzone zostało warunkowe dopuszczenie ruchu rowerów po chodniku - rowerzysta wyjątkowo może z niego korzystać nie tylko jeśli ma 2 m szerokości a na jezdni obowiązuje ograniczenie prędkości wyższe niż 50 km/godz. ale także (bez względu na szerokość) w ulewnym deszczu, śniegu, gołoledzi czy przy silnym wietrze. Zawsze jednak musi ustępować miejsca pieszym.

• Ustawa rozróżniła drogę dla rowerów (poza jezdnią) od pasa ruchu dla rowerów (część jezdni ogólnodostępnej) i wprowadziła pojęcie śluzy dla rowerów (obszar dla rowerzystów między tarczą skrzyżowania, a linią zatrzymania dla samochodów. Kiedy auta zatrzymują się na czerwonym świetle, rowerzyści mogą minąć je i wjechać do śluzy (np. wyróżniającej się od reszty jezdni kolorem), ustawiając się przed samochodami. Zwiększa to ich bezpieczeństwo przy ruszaniu spod świateł i ułatwia skręcanie w lewo. Kierując rowerem należy jednak pamiętać, że śluza to nie przejazd rowerowy. Nie używamy jej do przejeżdżania z jednej strony drogi na drugą. Aby wjechać bezpiecznie na śluzę upewnij się, że samochody za tobą rzeczywiście stoją. Śluza nie służy do zmieniania kierunku jazdy o 90 stopni i wjeżdżania nagle pod koła jadacych na zielonym świetle aut.

Powrót na górę strony