OSZUSTWO "METODĄ NA BLIK" - „FAŁSZYWY ZNAJOMY Z PORTALU SPOŁECZNOŚCIOWEGO” – CZŁUCHOWSCY POLICJANCI OSTRZEGAJĄ
Komenda Policji Powiatowa Policji w Człuchowie przypomina i ostrzega mieszkańców przed nasilającymi się przypadkami oszustw. W ostatnich tygodniach odnotowano wzmożoną aktywność oszustów, którzy podstępnie wyłudzają pieniądze, działając według podobnego scenariusza. Sprawcy wykorzystują zaufanie, życzliwość i dobre serce, aby wyłudzić pieniądze i dane.
W ostatnich tygodniach docierają do nas kolejne zawiadomienia do których dochodzi w powiecie człuchowskim. Są to przede wszystkim oszustwa z wykorzystaniem metody na „podaj kod BLIK” czy „na znajomego z serwisu społecznościowego”, a wszyscy wiemy o jaki serwis chodzi. Znajomy, z którym mamy stały kontakt, który to nagle potrzebuje naszej pomocy. Tylko w przeciągu 2 tygodni to już kolejne osoby oszukane w naszym regionie. Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa!
Jaki jest scenariusz, podajemy informacje krok po kroku:
Oszustwo z wykorzystaniem kodów systemu płatności mobilnych BLIK
Przestępcy kontaktują się z nami, często podszywając się pod znajomych lub członków rodziny na portalach społecznościowych. W miedzy czasie zdążyli już przejąć konto społecznościowe z dostępem do komunikatora i wysyłają informacje po znajomych. Jak to zrobili? Zapewne nasi znajomi kliknęli w podejrzany link i już wszystko poszło z górki. Mógł być to link, który otrzymaliśmy wiadomością sms, lub za pośrednictwem innych kont społecznościowych. Wiadomość zawiera prośbę o zalogowanie się za pomocą mediów społecznościowych, poczty e-mail lub konta bankowego, aby przeczytać ważną wiadomość na temat usług, z których korzystasz w Internecie. Takim sposobem oszuści mają już dostęp do konta z popularnego serwisu. Widzą naszą wcześniejszą korespondencje, więc niczego nie podejrzewający użytkownik, bierze to za pewnik, że rozmawia z osobą, z którą ma przecież stały kontakt. Tak, poszli o krok dalej, nie proszą znajomych z którymi nie mamy kontaktu od wielu lat, bo tu już nam się zapali czerwona lampka, że coś może być nie tak. Następnie proszą o szybki przelew pieniędzy poprzez kod BLIK. Muszą zapłacić pilnie za zakupy, kuriera, cokolwiek, ale maja problemy z kontem. Twierdzą, że znajdują się w nagłej sytuacji i potrzebują natychmiastowej pomocy finansowej. Co robimy? Niestety wiele osób reaguje emocjonalnie i przekazuje kody BLIK, a co za tym idzie? Pieniądze. W trakcie konwersacji dostajemy informację, że coś nie poszło, i jeszcze jeden Blik. „Zwiększ limit bo coś jest nie tak”. Zanim zweryfikujemy, czy prośba jest prawdziwa, stajemy się ofiarą oszustów. Przypominamy, aby zawsze upewnić się, kto do nas pisze, zadzwonić na telefon prywatny, zweryfikować informację i nigdy nie udostępniać kodów bez pełnego sprawdzenia informacji.
Jak się chronić?
Jakakolwiek wątpliwość, chwila zastanowienia to sygnał, że coś może być nie tak.
Podstawowe 3 zasady pomogą Ci chronić swoje bezpieczeństwo w przypadku próby oszustwa:
- Zwolnij: Oszuści często próbują stworzyć wrażenie, że należy działać szybko, albo straszą utratą konta lub innymi konsekwencjami. Poświęć chwilę na zadanie pytań i przemyślenie sytuacji.
- Sprawdź: Oszuści często wskazują jakiś problem, aby nakłonić Cię do działania. Zbierz informacje i dokładnie sprawdź szczegóły przed kliknięciem linków lub pobraniem plików. Czy otrzymana wiadomość ma sens?
- Nie wysyłaj: Oszuści często udają, że należą do znanej organizacji, i mogą użyć zdjęcia jej pracownika ukradzionego z Internetu, aby Cię przekonać. Żadna poważna organizacja nie żąda dokonania opłaty od ręki.
Co radzi policja? Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu.